آزمون ها

آزمون آیلتس، تافل و PTE چه تفاوت‌هایی دارند؟

پیک زبان

مقایسه محتوا و ساختار آزمون آیلتس، تافل و PTE

آیا شما هم قصد شرکت در آزمون‌های بین المللی زبان انگلیسی را دارید؟ چه مهارت‌هایی برای شرکت در این آزمون‌‌ها لازم است؟ شما قصد ثبت نام  و شرکت  در کدام یک از آزمون‌ها را دارید؟ برای ادامه تحصیل کدام یک از این مدارک قابل قبول است؟ جهت اطلاع از تفاوت بین آزمون ها ی pte، IELTS و تافل در ادامه مقاله با تراپی همراه باشید.

مهارت زبان انگلیسی یکی از معیارهای اصلی دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان است. در حالیکه تافل و آیلتس محبوب‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی در بین دانشجویان و دانشگاه‌ها هستند، آزمون‌های دیگری مانند PTE وجود دارند که به تازگی پا در این عرصه گذاشته‌اند.  این سه آزمون درحالیکه شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند اما با هم متفاوت هستند. دانشجویان با دانستن نقاط قوت خود در این آزمون‌ها قادر به انتخاب آزمونی هستند که بتوانند در آن امتیاز بیشتری کسب کنند.

آشنایی با آزمون IELTS

قبل از اینکه به بیان تفاوت بین آزمون ها ی تافل، آیلتس و PTE بپردازیم خوب است ابتدا شما را به صورت مختصر با هر کدام از این آزمون ها آشنا کنیم.

سیستم امتحان زبان انگلیسی بین المللی (IELTS) یکی از آزمون‌هایی است که هدف آن بررسی مهارت‌های زبان انگلیسی افرادی است که قصد مهاجرت یا ادامه تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان را دارند. بیش از 1100 مکان برای آزمون و 48 تاریخ برای امتحان در سال وجود دارد.

دو نسخه آزمون آیلتس کدامند؟

آزمون آکادمیک : این نسخه از آزمون مناسب افرادی است که قصد تحصیل در مقاطع عالی یا کار در شغل حرفه‌ای خود را دارند.

آزمون جنرال : این نسخه برای کسانی است که قصد مهاجرت به استرالیا، کانادا و انگلستان یا تحصیل در دوره‌ی متوسطه، برنامه‌های آموزشی و تجربه کاری در یک کشور انگلیسی زبان را دارند.

این آزمون شامل چهار مهارت listening (30 دقیقه)، Reading (60 دقیقه)، Writing (60 دقیقه) و Speaking (11-14 دقیقه) است که در مجموع حدود 2 ساعت و 45 دقیقه زمان می‌برد .

آشنایی با آزمون تافل

آزمون تافل iBT توانایی شما برای استفاده و درک زبان انگلیسی در سطح دانشگاه را می‌سنجد. این آزمون با ارزیابی 4 مهارت listening، Reading، Writing و Speaking قصد محک توانایی شما در انجام کارهای آموزشی را دارد و جمعا 4 ساعت و 30 دقیقه طول می‌کشد.

دو نسخه آزمون تافل کدامند؟

IBT نسخه  : در این نسخه از تافل کاربران، با استفاده از کامپیوتر در آزمون خود شرکت می‌کنند.

Pbt : تافل pbt بر روی کاغذ انجام می‌گیرد.  در این آزمون 3 مهارت listening، Structure and Language و Reading مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
آزمون TOEFL دارای بیش از 4500 مرکز در بیش از 165 کشور است، بنابراین دانشجویان مجبور به سفر به دیگر نقاط دنیا جهت شرکت در این آزمون نیستند. مدرک این آزمون در بیش از 9000 موسسه، اداره‌های مهاجرتی و سازمان‌های کمک هزینه تحصیلی در بیش از 130 کشور مورد قبول است.

 

آشنایی با امتحان pte

آزمون PTE یک امتحان 3 ساعته جهت ارزیابی مهارت‌های زبان انگلیسی فرد با استفاده از کامپیوتر است. در  این آزمون مهارت‌های ارتباطی فرد از جمله Speaking،‌ Oral Fluency، Grammar، Vocabulary، Written Discourse، Pronunciation و Spelling مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
این آزمون در بیش از 50 کشور در دنیا انجام می‌گیرد و دارای دو نسخه است.

آکادمیک: این آزمون برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل دارند در کشورهای دیگر دارند، مناسب است. قالب امتحان آکادمیک pte در 4 بخش Reading، Listening، Speaking و Writing و شبیه به امتحان آیلتس است. امتیاز علمی PTE تا 2 سال معتبر است.

جنرال: این آزمون برای افرادی که قصد مهاجرت و کار در کشورهای دیگر را دارند مناسب است. این امتحان دارای 2 قسمت اصلی است که هر کدام از آنها به 6 قسمت تقسیم می‌شوند. امتحان عمومی PTE سه بار در یک ماه در ماه‌های مه، دسامبر و ژوئن برگزار می‌شود. مدرک این آزمون همیشه معتبر است.

تفاوت بین آزمون ها pte، IELTS و تافل

اولین تفاوت بین آزمون ها ی آیلتس، تافل و PTE در ارزیابی پایه است. در ارزیابی پایه، مکالمه زنده تنها در آزمون آیلتس انجام می‌گیرد درصورتیکه در آزمون‌های pte  و تافل این کار با استفاده از کامپیوتر قابل انجام است. از این رو در آزمون آیلتس فرد مصاحبه کننده میزان صلاحیت کاندیدها از طریق مکالمه زنده با آنها تشخیص می‌دهد.

دومین تفاوت بین آزمون ها ی آیلتس، تافل و PTE  در برنامه ی آزمون است. آزمون آیلتس کاملا روی کاغذ انجام می‌گیرد از این رو از نمودار،‌دیاگرام و گراف برای قسمت writing استفاده می‌شود. در صورتیکه در آزمون‌های pte و تافل امتحان با استفاده از کامپیوتر انجام می‌گیرد و برای ارزیابی قسمت writing از تکنیک‌های نوآورانه‌ای استفاده می‌شود.

سومین تفاوت بین آزمون ها ی آیلتس، تافل و PTE در طول مدت امتحان است. آیلتس برای هر برگه زمانی را تعیین کرده و فرد داوطلب می‌تواند این زمان را در هر قسمت براساس نیاز خود تنظیم کند و حتی در صورت مشکل به قسمت‌های قبلی برگردد. آزمون pte دارای زمانبندی در هر بخش است و از این رو داوطلب قادر به برگشت روی قسمت‌های قبلی آزمون خود نخواهد بود.

چهارمین تفاوت بین آزمون ها ی آیلتس، تافل و PTE این است که  نتیجه آزمون pte 5 روز پس از امتحان قابل مشاهده است در صورتیکه نتایج آزمون‌های آیلتس و تافل 10 روز پس از امتحان قابل دریافت است.

پنجمین تفاوت بین آزمون ها ی آیلتس، تافل و PTE در مقررات آزمون است. هر سه این آزمون‌ها قوانین آماده سازی را در سایت‌‌های‌ خود بار گزاری کرده‌اند تا شما بدون هیچ مشکلی بر سر آزمون خود حاضر شوید.

نمره : نمره‌ی آیلتس در چهار بخش به صورت جداگانه  از 1 تا 9 است که در آخر نمره‌ی همه‌ی قسمت‌ها را میانگین می‌گیرند. در تافل نمره‌ی هر بخش به صورت جدا از 0 تا 30 است و نمره‌ی کل از 0 تا 120 محاسبه می‌شود. در pte نمره‌ی آزمون شامل نمره‌ی کلی،‌ مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های توانمندی است، که دامنه‌ی نمره‌ی کلی از 10 تا 90 است. نمره‌ی این آزمون به صورت گرافیکی قابل نمایش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *